Vi behandlar personuppgifter när du söker bostad, när du sedan blir kund
hos oss och även en tid efter att din tid som kund hos oss upphört. Din
integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för att få
veta mer.
En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person,
till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och
e-postadresser.
PERSONUPPGIFTSANSVARIG
Fastighets AB Spiskåpan, Tångvägen 2, 126 42 Hägersten, Org. 556237-7282 är
personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som vi gör själva
eller annat företag gör på vårt uppdrag.
NÄR DU STÄLLER
DIG I VÅR BOSTADSKÖ
Under kötiden samlar vi in och behandlar personuppgifter för att administrera
din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse
av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna ligger kvar så länge du står
i vår kö. Om du inte önskar stå kvar i kön kan du begära att vi rensar bort och
raderar dina personuppgifter.
NÄR DU ERBJUDS
EN BOSTAD HOS OSS
När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla fler uppgifter om
dig. Då behöver vi till exempel uppgifter om din ekonomi, om din
anställning och hur du skött tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det
innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och
Kronofogdemyndigheten och behandlar anställningsintyg, andra intyg och
uppgifter från referenspersoner du lämnar till oss. Om du har en förvaltare
eller god man behöver vi behandla de uppgifterna. Om du erbjuds ett särskilt
boende eller gruppboende kommer vi att hämta in beslut från socialnämnden. Om
du erbjuds en studentbostad kommer vi att behandla antagningsbesked och
kårmedlemskap eller andra intyg som styrker att du kommer att studera under
hyrestiden.
Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella.
Kreditupplysning, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in
för att godkänna dig som hyresgäst sparar vi inte. Om du blir nekad lägenhet
hos oss på grund av att vi inte kan godta dig som hyresgäst kommer vi dock att
bevara dina personuppgifter i tre månader efter avslagsbeslut.
UNDER
HYRESFÖRHÅLLANDET
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina
personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som
hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi till exempel
dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar betalningar, när
vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme, när vi
hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver.
Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för
att säkerställa att de är korrekta. Om du bor i en studentbostad kommer vi till
exempel att kontrollera att du studerar. Om du har skyddade
personuppgifter kommer vi hantera dina personuppgifter enligt våra rutiner
för sådana.
Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra
tjänster och service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster.
Denna behandling är nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla,
förbättra och sälja produkter och tjänster och behålla en god kundkontakt med
dig. Dina personuppgifter kan också komma att behandlas så att andra företag
kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i samband med
hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag,
försäkringsbolag och elbolag.
Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nädvändigt för att
tillvarata ett rättsligt anspråk. Det kan vi behöva göra om det till
exempel förekommer störningar i boendet, sena eller uteblivna
hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna ut dina
personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter.
Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina
personuppgifter. Det kan till exempel gälla en entreprenör som ska
reparera något i din lägenhet, ett företag som tillhandahåller bredband eller
el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT-system. Vi
lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller
myndighetsbeslut. Om uppgifterna överförs till ett land utanför EU,
säkerställer vi att sådan överföring är laglig.
Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett
borgensåtagande, beslut om förvaltare eller god man raderar vi efter två år
efter att åtagandet eller beslutet har upphört att gälla.
NÄR
HYRESFÖRHÅLLANDET ÄR SLUT
Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttar från din
lägenhet men vissa uppgifter måste vi spara i minst två år därefter som till
exempel hyresavtalet, beslut från socialnämnd och studieintyg. Uppgifter
om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, till exempel betalningar, kommer vi
att spara i sju år inklusive innevarande år.
DINA
RÄTTIGHETER
Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för
marknadsföringsändamål kan du när som helst meddela oss detta.
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett
registerutdrag. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har
också rätt att kräva att vi begränsar vår behandling av dina personuppgifter om
du till exempel anser att de inte är korrekta. Du har rätt att få dina
personuppgifter överförda till ett annat bolag (dataportabilitet).
Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss
och till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Det kan du göra om du tycker
att vi inte behandlar dina personuppgifter i enlighet med
Dataskyddsförordningen.
Senast ändrad
2018-05-22
Vad är GDPR?
GDPR är en förkortning av General Data Protection Regulation, och på svenska kallas detta Dataskyddsförordningen. Det är en förordning som är gemensam för hela EU/EES och trädde i kraft den 25 maj 2018. Alla företag som hanterar personuppgifter får då samma regler att följa och vi som individer blir bättre skyddade.